Drogi problem, cz.1

Tego nikt nie przewidział.

Nadchodzi kolejny problem, który polega na tym, że Europa przesiada się z samochodów spalinowych do elektryków . Przestawianie motoryzacji ze spalinowej na elektryczną, powoduje poważny problem, istotny z punktu widzenia państwowych budżetów. Bo kierowcy samochodów na benzynę i diesla w cenach paliwa płacą podatki, z których czerpie państwo. Kierowcy elektryków nie tankują, więc tych podatków nie płacą. W Europie trwa zatem obmyślanie, jak ściągnąć z nich pieniądze, np. na drogi i koszty leczenia ofiar wypadków.

Choć tempo tej przesiadki w ostatnich czasie nieco zwalniało, to jednak są państwa, w których co drugi nowo rejestrowany samochód ma napęd elektryczny.

Ci prymusi stają się jednak ofiarami swojego sukcesu. Jak to możliwe?

Chodzi przede wszystkim o to, że elektryki biją rekordy. Od stycznia do końca listopada 2023 roku do salonów wjechało 1 milion 800 tysięcy aut na baterie. Rok wcześniej było to o pół miliona mniej. Wzrost trzeba przyznać imponujący. W Unii Europejskiej co siódme auto było elektryczne, samochody z takim napędem przegoniły diesle i hybrydy typu plug-in . Lepiej sprzedają się tylko niby-hybrydy, których było 25 procent.

Gwiazda aut elektrycznych przestała jasno świecić dopiero w grudniu, gdy zadyszkę złapał cały rynek motoryzacyjny. Przyczyną zadyszki był spadek sprzedaży elektryków w Niemczech, czyli u największego klienta branży . Powodów jest wiele: najważniejszy to kryzys kosztów życia, wzrost cen aut elektrycznych i wysokie stopy procentowe, bo nawet bogatych Niemców nie stać na masowe kupowanie takich samochodów za żywą gotówkę.

Tak czy inaczej: rok dla elektryków był rekordowy i to pomimo opadającego entuzjazmu dla elektryfikacji transportu.

Najmocniej entuzjazm opadał tam, gdzie miał największą siłę, czyli w Skandynawii 🇸🇪🇳🇴🇩🇰🇫🇮.

Jedną z przyczyn słabnącego zapału mogła być… temperatura. Otóż elektryki cholernie nie lubią mrozów.

Kraje skandynawskie stały się ofiarami własnego sukcesu. A za nimi z problemem będą się musieli zmierzyć inni.